Thursday, 1 November 2012

DIY doorgift : cake in a jar

assalamualaikum


well , aku banyak berfikir idea utk doorgift . tapi sebab nenek aku banyak tak setuju dengan cadangan doorgift aku maka aku buat keputusan nak buat jugakkkkkkkkk ! khas untuk para VVIP ( rombongan pengantin lelaki + kawan kawan rapat ) je.

so untuk para tetamu yg lain ade lain doorgift yang aku taknak amek tauuuu. itu terpulang pada family aku utk decide . taknak msuk campur nanti bergaduh hahahahahaha~ kadang kadang konpius jugak sape yg nak kawen sebenarnye..sampai baju aku pelamin aku sume nenek aku nak tentukan. aihhhh...bagi la peluang utk aku pilih ape aku nak... kan =.="

well then , mula mula nak bagi cd zikir DIY tu..tapi mak aku cakap tak payah..so aku tengah berfikir nak teruskan jugak atau tak.hahaha..kalau buat pun memang terhad la..hanya utk family terdekat sahaja utk bagi lepas akad nikah..doorgift yg pertama .

pastu end up aku rasa aku nak give something yg ade nilai vntage di situ yet, tak membazir..so aku rasa cake in a jar would be nice and PERFECT for that.

dan aku dah tau cara cara buat kek coklat kukus cheese . walla ! senang gilaaaa and sedap beb. adik aku sorg dh makan hampir separuh kek tu...hahaha~ dan untuk pertama kali nye encik tunang puji kek aku . ehehehehhee~ terasa macam nak melonjak lonjak je bile dapat pujian. nasib baik boleh control lagiii . LOL


so meh bagi sikit roungh idea on how to do . yang ini resepi aku malas nak letak . sebab banyak resepi korang boleh cari dan make your own cake in a jar . aku just nak bagi tuto on how to do je ;)

sumber asal #tipjunkie.com/




1. korang lapis jar tu dengan non stick spray atau minyak etc
 

2. sediakan jar  korang

3 . tuang aduan 1/4 atau 2/4 . ikut suke korang nak tebal mana . 
 

  4.  pastu dah sejuk keluarkan kek dari jar dan potong kepada beberapa bahagian

#cadangan aku : kalau korang jenis malas nak keluar pastu masuk kan balik dan potong , korang buat layer by layer . means korang bake sikit sikit . ade pahammmmm ?



 5. yang ni thankyou tag . ikut kreativiti korang camne pun


6. dah siap kek ! frosting tu boleh google recipe red velvet cake 

7 . hasil akhir setelah siap deco . perfecttttttttttttttt~








tgk satu lagi ni. yummy and nice deco . simple kan ? tapi ade element vintage di situ





so . dah dapat idea ? gudluck ok . selamat mencuba :))

11 comments:

cik mah said...

wow...bestnyer...sukalah..mane nk cari ek untuk wat tq tag tu..yg scallop tu???

ciknurul said...

cantik dan simple kan ? cari kat scrap n crop blog . situ ade jual

cik mah said...

aaa...tp bnyk nk wat t susah x???hehehhe....tq tau...

ciknurul said...

hehehe..alaaa ape salahnye bersusah sikitt...utk hari bahagia kita jugak ;)

Zila Zainal said...

agak2 jar yang jual kat sini tahan panas ke kalau masuk dlm oven?

ciknurul said...

uhm. try cara kukus cik zila.maybe boleh..instead of bakar oven kan..takut xtahan..n kek jadi hitam ke nti..

orked violet said...

nuruL da try ker??

nmpk cam senang tp risaw gk.huhu.cm pavLova, tgk org wat cm senang giLE, sya wat hangos! 2nd time br jadik! huhu

BTW, sya da foLLow kamu.free, visit/foLLow sya jugak ek

sya-orked.blogspot.com

ciknurul said...

orked. belum try lagi heheee.. baru nak try jugak ni..sebab sy ade resepi guna kukus.. jadi nk try yg kukus la.

baikkkk. sy follow awk juge ;)tenkiuu

Liza Razak said...

wahhh..menarik ni..thank you for sharing dear

ciknurul said...

my pleasure dear :))

The Cake Pops said...

Salam,

We are doing cake pops for wedding door gift, if interested, kindly drop by at our page.Thank you.