Tuesday, 27 November 2012

saya mahu kurussssssssss !

assalamualaikum

Erm , aku nak share dgn korang tentang program pemakanan sihat aku yg dah almost 5month aku ikut . actually aku baru comsume HERBALIFE . itu pun mula mula tak berapa yakin sangat dengan produk makanan kesihatan cmni , sebab aku dah banyak try macam macam produk kurus ni . hampir pitam punnn ade . Last last aku kene marah dengan encik tunang sebab beliau taknak aku mandul nanti bile byk sgn mkn ubat kurus =.='


Pastu bile aku nak pegi kursus kawen dengan best friend aku , aku tengok kawan aku yg dulu blaja dekat india dah kurus gila dan cun . eh ehh ehhh ritu bukan main comel lagi , sebab dia bila balik malaysia memang balas dendam makan tak hingat donia punya . ahahaha . korang mesti familiar dengan si blogger doktor gigi ni kan . intanberlian ... ehehhee. then masa ustaz sibuk bagi ceramah tentang rumahtangga , dia pun sibuk ceramah dan promote HL dia tu kat kawan kawan dia . ahahhahaa~ 

sebulan pastu aku still berdegil gak taknak ikut cakap BFF aku ni , konon aku nak exercise gila gila laaa  . tapiii disebab kan badan aku berat dan mudah mengah , aku jogging tak sampai 10minit dah tak larat wehh ! sumpah gila masa tu aku give up dengan diri sendiri . rasa putus asa pun ade jugak . bila balik try jeans tak muat lagiii aku down . pehhhhh =.='


erm , berat aku start consume mula mula HL tu 65kg . lepas je bertunang berat naik gila gila , bahagia sangat kottt . grrrrrrrrr~ masa tu pergi kenduri adik BFF aku si intan ni pun rasa rendah diri sebab baju tunang aku dah tak muattttttttttttt dan ketat ! erghhh tapi pakai je sebab konon nak sedapkan hati aku still maintain kurus lagi lahhh kan .

sekarang berat aku 60kg . after almost 5month consume HL ni , yepp memang tak banyak pun turun....tapi aku puas hati jugak . sebab aku takde diet keras gila pun , nasi makan jugak , coklat makan jugak , kek makan jugak tapi aku perasan nafsu makan aku tak macam bela saka dah . mentekedarah tak ingat dunia . then aku perasan jugak aku dah tak mengah bila jalan cepat atau naik tangga . aku exercise jugak hari hari aku pegi keje jalan kaki . infact tempat keje dengan rumah tak jauh punnn ade lah dalam 200 meter je tapi peluh keluar jugak..aku jogging jugak sometimes , dan main badminton jugak kalau ade masa tu .






dan hasil setelah 5bulan 
.
.
.
.
.
.
.
.

.
.
.

kawan kawan ofis cakap ade nampak kecik sikit . orang first tegur aku dah kecik sket adalah Dr. anatomy tempat aku ni , die dah lama bercuti sebab injured kaki . last die nampak aku adelah 2bulan sebelum aku cnsume HL tu , so balik je cuti die terserempak aku pagi tu dan dengan muka happy nye die tegur " u look small dear " . ahahahhahaa~ time tu aku rasa cam nak melonjak lonjak je sebab ade jugak orang tegur aku dah kurus . sebelum ni asyik semua cakap aku dh gemukkkk =.="


erm , aku akan teruskan program HL aku ni , even takde lah kurus sangat drastik mcm orang lain tapi so far aku puas hati dengan HL . aku ade lagi 3bulan lebih kurang je lagi sebelum naik pelamin . harap harap laaa aku dapat kurang kan lemak lemak yg ade ni lagi .. 
ehh tapi encik tunang tak kisah pun . die cakap kalau dh nak gemuk biar je lah . tapi aku rasa perlu jugak aku kurangkan sikit berat badan berlebihan , bukan untuk berbangga atau riak , tapi supaya aku tak mengah dan cepat penat kalau buat kerja . lepas ni nak buat kerja rumah tak la asyik penat je kan . ehehhe kate nak jadi isteri mithali 


ohh bdw , aku ambil F1 + F2 dan teamix , dan baru sebulan aku try herbal aloe

f1 + f2 = shake whey soya dan ape ape perisa yang korang suke , ade coklat , strawberry , vanilla etc
aku ambil setiap pagi dan malam , ganti sarapan nasi lemak roti canai sume tu , dan percaya lahhh ! memang kenyang sampai tengahari 
tengahari aku makan nasi macam biasa , cuma kurang kan kuantiti nasi , kalau dulu macam bukit ..sekarang aku ambil satu senduk setengah , atau suku pinggan .
teamix = serbuk tea yg bancuh dengan air sejuk dan rasa die sedappppp :) ade perisa peach jugak
# kalau aku minum teamix ni memang aku tak cepat rasa penat , dan aku perasan die macam energy booster jugak , sebab ade sekali tu aku amek malam dan lepas tu aku tak boleh tido ! mata terkebil kebil tak ngantuk dan tak letih even dah pukul 1 pagi

herbal aloe = yg ni berfungsi sebagai cleanser . cuci usus korang ! so hasil nye lebih mudah buang air besar . tapi bukan cerry berry tauu . HL ni tak buat korang sakit perut selalu macam sesetengah teh herba tu , die bukan laxative , dan rasa die masam masam . aku selalu bancuh teamix dan campur dgn aloe ni utk 2liter air . yepppp ! mkn HL satu je , kene banyak minum air masak . dulu aku kurang minum air , tapi sekarang alhamdulillah :) kulit pun dah tak kering macam dulu lagi





ni cara aku untuk dapatkan berat ideal , korang mesti ada cara tersendiri jugak kan ? sharing is caring :)
semoga aku berjaya capai target berat badan ideal aku nanti . insyaallah 
kurus untuk sihat . bukan kurus untuk cantik 
cantik tu bonus , buat kita lebih berkeyakinan , kan? 
ok then . nanti aku cerita lagi bab HL ni
tataaaaaaa~


8 comments:

Zila Zainal said...

weeee congrats! dah kuwusss :D

ciknurul said...

tak kurus sangat pun :( gemuk lagi nihhh. lemak bersepah sepah lagi huhu

orked violet said...

Sya consume herbalife nih on off. Sebab maLas nk bLend die. kLW shake manuaL pkai tgn nnti ade serbuk2 xsedap! hehehehe

bc post kamu nih rs nk start bLk je! huhu.

ciknurul said...

hehehehe btulll orked . sangat best . sy suke campur susu low fat kdg kdg sebab rasa lagi sedap dan xde la rasa serbuk die sgt

orked violet said...

mksd nye kLw add low fat milk, although kite shake pakai tgn tp serbuk kurang??cm2 ker?? Sya tgh pk care nk bg shake tu xde serbuk2.maLas Lak pg2 nk gune bLEnder La bagai.hoho

ciknurul said...

orked : yuppp bila campur dgn susu die jadi mcm milk shake..hihii tp make sure low fat milk ye dan baca label dulu . tgk total energy berapa..so senang nak divide dan campur dgn f1+f2 kite tu . total kcal mesti xleh lebih nilai sepatutnya , so kene buat calculation sket laa hihi

Intanberlian said...

hehe ALhdamdulillah beb. sharing is caring. nanti aku nak minta gambar ko ni eh. as testimonial.hik.

ciknurul said...

hahah segan pulak beb . tayang gambar...maluuuuu