Tuesday, 20 November 2012

baju nikah on the making

assalamualaikum

ehemm . aku teruja sangat sebenarnye bila ade diantara b2b yg sekian lama aku follow perkembangan mereka di blog dan akhirnya dah punn selamat menjadi isteri orang . tahniahhh pada yang berkenaan tu.. semoga kalian direstui dan dipanjangkan jodoh sehingga ke jannah . aminnn :))

dan aku , masih menghitung hari....heheh..makin banyak perkembangan dan persiapan yg bakal dibuat . salah satu nye baju nikah la. actually belum pun hantar tailor lagi..sebab encik tunang sangat sangat sangat sibuk dengan urusan beliau dan aku pulak tak reti nak ke sana hahaha . maap...
ohhh aku dah lulus test kereta yeayyyyyy! lepas ni boleh la drive sendiri nk kemana mana pun , tak payah susah kan encik tunang lagi da . ciannn die berkejar kejar ke sana ke sini  . mekasih jugak laa pada future FIL aku yg tak give up ajar bakal menantu die yg sorang ni belaja kete . hehehh..die garang wooo! tapi baik :) garang sebab sayang kan? 

semalam cuba buat 3D fabric flower untuk di tepek pada baju nikah aku nanti..dan aku rasa baju sanding aku pun baju yg sama jugak. sedang berfikir fikir lagi...sebab aku taknak membazir sewa baju pengantin kt butik tu..boleh cut the cost kan kan . lagipunnn penat je buat besungguh sungguh baju tapi pakai sekejap . sebab aku nikah dan sanding pada hari yg sama...so better pakai lama sket baju tu kan..ehehhee..
entah lah , dah tanya encik tunang dan beliau setuju :) tapi aku pulak macam berbelah bagi lagi..pikir kan ape orang kata nanti. takut takut diorg cakap mak aku tak mampu ke atau belah laki takbagi duit belanja ke nak sewa baju..huhuhuuu~ tau je lah mulut orang kan..seronok je mengata..semua tak kena pada mata diorang.
aku pun sebenarnye dari hari tu dh ckp kat mak aku taknak pakai baju dua tiga helai. sebab aku malas gilaa nak tukar tukar baju wehhh. penat okehh, confirm berpeluh peluh nanti..pastu malas gila nak touch up make up sebab tukar baju kann.harus la tukar sket make up sesuai dgn baju . ke takkk? 


aihhh dilema betul nak kawen ni kan. tapi..islam itu menggalakkan kesederhanaan, cuma masyarakat kita je ni terikut ikut sangat dengan budaya. takut orang mengata lah ape lah..


okehh. banyak betul membebel..just now aku nak tunjuk sumber inspirasi baju nikah aku. dari buddy bead soul dan bead me please . mereka ni sungguh talented kan . mesti korang pun familiar dengan hasil kerja tangan diorang yang superduperrr gorgeous. meleleh air liur aku tengok kehalusan jahitan buatan tangan diorang nihh




 see. cantik kannn ? dan versi aku pulak aku nak tunjuk korang DIY fabric flower  ni . aku pun taktahu nama bunga ni ape . jommm layan je lah k




sumber asal Anjie's blog


#1 . korang cari ape ape ukuran bentuk bulat dulu . saiz adalah besar - sederhana besar - sederhana kecik - kecik . ikut korang nak buat berapa layer bunga korang nanti

#2 . pastu tekap pada kain korang dan trace bulatan tu pada kain . then  gunting ikut ukuran bulat yg korang dah lukis tadi . gunting elok elok okeh
 #3 . pas dah siap gunting banyakbanyak korang bakar tepi tepi kain tu . guna lilin tapi make sure jangan sampai hangus dan terbakar jari 

 #4 . dah siap banyakbanyak camni kan...susun ikut besar-kecik kelopak kelopak bunga tu

 #5 . then jahit tengah tengah bunga ni . 

#6 . pastu tambah kan inti die tengah tengah tu utk cover jahitan tadi. takkisah lah manik ke ape ape ke pun 



dah siapppppp~


meh tengok versi aku pulak


santek takkkk , hahaha ni baru dapat 3 ketul setelah buat hampir sejam okehhh. berpeluh peluh sebab takboleh pasang kipas . aihhhhhhhh =.="


aku perlukan kata kata semangat sekarang , betul ke ape yg aku buat nih . boleh ke pakai baju nikah dan terus sanding je nanti ? dan baju nikah aku warna putih .....

hummm.....






till then.tata~


13 comments:

Mimie Najib said...

boleh je pakai baju yang sama..bukan setakat boleh cut the cost..masa pun jimat kan..tak terkejar2 nak tukar baju..sy sndiri pun nti sanding xnak persalinan..tak sanggup nak tukar2 baju..pkai kejap2 je..

*cantik sngt bnga tu..tgn kreatif.. :)

ciknurul said...

mimie : hummm tgh dilema..mmg sbrnye xnak pun membazir sewa baju sume tu..harga pun mahal sekarang , kan..belum masuk photographer lagi..make up lagi.... bile tarikh awk ? share la sikit tips . blog awk ape ek

cik mah said...

Okeylah tu boleh wat sendiri dh....gud luck ye...

Cik Mashi said...

Gune kain jenis ape wt bunge tu? Cntik laaa... :)

ciknurul said...

cikmah : thanks..

orked violet said...

boLeh!

tp kan..kLW Sya, Sya tuka tudung or veiL tu..jgn bg same

OK, let say baju kaLEr pth, bunge LAk kaLEr pink/purpLe.mase nikah, Sya pkai tudung putih.tp mase reception, Sya pkai tudung pink/purpLe puLak..

ps2 maybe tudung 2pon variety. Contoh kLw nikah pkai tudung bawaL, then reception pkai shawL ke ape..

Just nk share idea seposen Sya..huhu

ciknurul said...

orked violet : yayyyy sy pun terpikir cmtu jugak ;)) . ok gak kan tukar tudung je so xde nampak sama sangat . thank you sayang sayang semua...sudi bagi pendapat

ciknurul said...

cik mashi : guna kain cotton crepe , beli dekat kamdar semeter rm 10.80 je ;) hihihi

khadijah said...

Cik nurul tak salah pakai baju yg same lagipun ari yg samakan :) baju buat la yang glamer nmpk mnyerlah sikit sbb nak pakai yg same kan, mcm dress ke :)

ciknurul said...

cik khadijah : yupp hari yg sama . tu lahh..mmg cadang nk buat ala ala dress sket...

Cik Saila said...

kita kena nekad dan yakin dgn niat kita..niat kena baik :) boleh je pakai bju yg sm, mcm orked violet ckp.. :)) chaiyok2! :D

ciknurul said...

cik puan saila : eh ehhh nama kene tambah puan tu..
thankyou sumber inspirasi :) suka dengan kesederhanaan majlis awk , yg penting niat kan kan . insyaallah...

lia zakiah ZULKAPLY said...

u have the same idea with me..saya pun b2b..sy lg la,mmg famili da dua kkak sy tunang hari khamis,nikah n sanding sbtunyer..lagi jimat pelamin n baju..hoho..boleh la kite share2..siyes merancang itu mmg bagus..n love u idea...