Tuesday, 26 June 2012

resepi sambal udang petai

assalamualaikum
pasni blog ni dah jadi blog masakan pulak dah hahahahahaaa~ dari blog b2b tukar title kuikuikuiii. 
tapiiii aku memang suke makan kann.. automatiknye suke masak dan suke mencuba sesuatu masakan baru . ohh walaupun sambal udang petai bukan resepi baru , tapi aku tak pernah masak pun sebelum nih . ni pun cuba nak masak sebab ini salah satu kegemaran encik tunang tersayang , ape salahnye kan...

okehh malas nak cerita panjang , jom layan kan dulu gambar nih..pastu dah terliur baru korang tengok resepi nye dan balik rumah nanti boleh try . aku bukan pandai masak sangat tau. ni resepi main campak-campak aje.. so heheh..paham-paham laaaa

resepi : sambal udang petai cik nurul

bahan bahan mentah : -
1. udang fresh ( tak kisah saiz ape janji udang )
2. petai yang siap di kupas kulit - ikut suka korang nak berapa banyak
3. bawang merah - 1 biji
4. asam jawa - 3biji/4biji
5. cili kisar - 2/3 sudu ( kalau nak pedas tambah lebih , aku suka jadi aku bubuh semua hohoho )
6. sedikit perasa - aku guna perencah SEDAP maggie
7. garam / gula - secukup rasa


cara cara nya : -

1. panas kan minyak , tumis bawang merah yang di mayang halus . 

2. pastu bila dah naik bau masukkan cili kisar dan tumis sampai naik minyak ye . bukan naik hantu tauu

3. agak-agak dah garing tu boleh lah korang masukkan air asam jawa tu , sikittt je okehhh

4. pastu masukkan pulak petai , jangan kuat sangat api masa ni tau . sebab nanti rentung n cepat layu pulak
    petai tu tak sedap

5. last skali korang masukkan udang dan sedikit bawang yang dipotong besar , hiasan je nihhh , makan pun 
    boleh jugakkk 

6. okehh..baru boleh masuk garam/gula/perasa tu semua . sebab ape aku tak masuk awal awal sebab udang   tu ade rasa masin tersendiri dan rasa lemak tersendiri . jadi aku nak bila air udang tu dah keluar baru aku letak perasa semua tu supaya tak ter-lebih masin .
siappppppp~



amacam ? hebat tak aku masak . hahahahaa.. simple je kan..main campak-campak je..
aku tak makan petai , so aku amek udang je..petai bagi orang makan. 
aihhh . ni dah habis sempurna dihadam dah punnn. saje nak share dengan korang.. eh ehhh..tapi korang mesti lagi terer bab masak memasak ni kann. al-maklum, dah nak jadi isteri orang harusslah tahu masak kan . bak kata nenek aku, perempuan sehebat mana die pun, setinggi mana pun jawatan die, tapi tetap harus ke dapur masak untuk suami :)



okehh. dah abis, nanti aku share resepi lain pulak okehhh..yang pasti simple simple je..tataaaa~

3 comments:

Zila Zainal said...

alamak! feberet!

ciknurul said...

hihihi . yeke :) leh la masak nti

alif fakhri fawaz said...

Sedap...sedap tuuuu.....