Monday, 2 July 2012

resepi lagiiiii . ayam blackpepper

assalamualaikum
hehehehe..aku puasa sebenarnye hari ni.. tadi terrtengok pulak gambar - gambar yang aku dah upload dari handphone ke dalam pc..tetiba terr 'view' lak gambar makanan nih yang aku masak dua minggu lepas. hahahaha~ 

aku nak share dengan korang semua resepi ayam blackpepper yang senang gilaaaaa nih ! jomm layan gambar dulu



* sesape yang puase tu amaran keras dari aku jangan tenung lama lama skrin tu. hahahaha. kang tergugat imann*

resepi ayam blackpepper sukasuki 

bahan -bahan utama :
1. ayam bahagian isi sahaja  - 1 pek @ 250 gram
2. kacang buncis - 1 pek @ 100 gram
3. tomato ceri - 1 pek @ 200gram
4. lada hitam - secukup nye 
5. perisa blackpepper MAGGIE - 1 peket
6. air rebusan ayam - 1@2 sudu makan
7. bawang besar - 1 biji
8. bawang besar - 2 ulas 


cara - cara nya :
1. tumis dulu bawang putih yang dicincang halus , jangan sampai hangus

2. sebelum itu tomato ceri dah di layur terlebih dahulu ( goreng tanpa minyak / kalau ada oven lagi senang masukkan je kejap sampai agak agak layu )

3. ketepikan tomato yang dah masak sikit tu , masukkan pulak ayam yang dicincang ke dalam kuali yang sedang menumis bawang putih tu tadi .

4. biar kan seketika sampai ayam agak empuk , baru masukkan air rebusan ayam sikit 

5. masukkan perisa blackpepper MAGGIE dan masukkan sekali sayur tadi .

6. tambahkan dengan blackpepper yang telah di tumbuk halus . ( kalau suka pedas tambah banyak )

7. masukkan bawang besar yang dipotong dadu . biar seketika dan boleh tutup api dahhhhhh~






taraaaaaaaaa! senang aje kan kan kan. hihihi.. aku suke resepi senang senang camni. plus lada hitam bagus untuk tubuh badan sebab die menghangatkan badan, especially untuk wanita berpantang . errr~ tapi aku pantang lain..pantang jumpaaa..mesti nak..

okehh.. boleh la korang cuba. sedap tauu.makan dengan nasi takpun dengan roti pita.perghhh. seimbang betul sajian ni sebab ade protein ( daging ayam ) , ade serat ( sayur sayuran ) dan ade herba ( lada hitam ) dan sumber karbohidrat datang nye dari nasi dan tomato tu jugak . tak percaya tomaato ade karbo ? percayalahhhh.


weehuu. petang ni nak masak ape ye agak agak untuk berbuka ? hmmmmmmm..


1 comment:

Rahmah said...

nyum2...sedap je tgok...kn cb ni... :)